27 sep. 2010

Men för i h*lvete!

Ringer till butiken där vi köpt kylskåpet och berättar att det gått sönder. Där frågar de när vi köpt det och om vi har tilläggsförsäkring på det. Jag svarar att vi köpt den i april förra året och att vi har en extra försäkring. Då skickar de vidare mig till det försäkringsbolaget.
Ringer dit, sitter 10 minuter i telefonkö, lämnar alla uppgifter och de skickar en felanmälan till LG (som har tillverkat kylskåpet) De informerar mig om att någon från LG kommer att höra av sig till mig inom 3 arbetsdagar men eftersom ett kylskåp är nått man har svårt att vara utan ger damen mig ett nummer att ringa till LG så jag kan skynda på processen lite.

Ringer till LG. Sitter 15 minuter i telefonkö. Blir kopplad till någon tekniker som jag berättar allt för. Han letar efter felanmälan som försäkringsbolaget mailat till dem. Nej, det finns ingen sån säger han och då kan han inte hjälpa mig.
Hepp, ringer tillbaka till försäkringsbolaget, sitter 5 minuter i telefonkö. Får prata med en kille som inte kan förstå varför de inte fått anmälan men han skickar en ny skadeanmälan till LG och säger till mig att ringa till dem igen.

Suck!!

Ringer till LG igen och sitter såklart i telefonkö igen. Får prata med nån ny snubbe, förklarar läget IGEN och då får jag minsann informationen att det tar 2 arbetsdagar för LG att få skadeanmälan (väldig långsam mailserver verkar de ha) och att när de 2 dagarna gått hör de av sig inom 3 arbetsdagar för att boka en tid när en tekniker kan komma hem till oss. Hur lång tid det kan ta?
Ja, upp till 2 veckor....

Behöver jag säga hur min sinnesstämning är efter detta?

Lackar ur och ringer vårt hemförsäkringsbolag och får prata med en riktigt trevlig tjej. Hon berättar att jag kan skaffa en reparatör själv så behöver jag bara betala självrisken på 1500:- men att ett sånt nytt kylskåp borde vi ju få lagat gratis på garanti.... Det menar hon inte? ;)
Hon försöker även ge oss tips på hur vi kan lösa kylskåpsproblemet medan vi är utan.
Inga förslag vi inte tänkt på innan men ändå mycket trevligt initiativ av henne.
Bra jobbat Folksam!

Så summan av alla dessa samtal är alltså: Vi har ingen aning om när vi kommer få ett fullt fungerande kylskåp igen.

Efter detta fick jag i alla fall ta en trevlig barnvagnspromenad med Moa, Linda och hennes dotter Pauline och tänka på annat.
Tack, det behövde jag!

3 kommentarer:

  1. Elsa är ca 2 veckor äldre än Moa. Hon kan inte sitta själv men sittdelen har ett 5-punktsbälte som håller henne på plats. Kommer nog byta till liggdelen igen dock. Elsa somnar så fort vagnen är i rörelse och behöver mer som en säng än sitta. Men testa sittdelen du och se hur Moa reagerar. Man kan ju alltid byta tillbaka :-)

    SvaraRadera
  2. Jobbigt m. kylen btw. Hoppas dom kan fixa den fort. Vi har skickat vår skrivare/scanner på lagning 3(!) ggr. Siba vägrar ge oss pengar eller annan modell. grrr. Men skrivare klara man sig utan, men utan kyl?!?!? stackare!

    SvaraRadera
  3. Jobbigt m. kylen btw. Hoppas dom kan fixa den fort. Vi har skickat vår skrivare/scanner på lagning 3(!) ggr. Siba vägrar ge oss pengar eller annan modell. grrr. Men skrivare klara man sig utan, men utan kyl?!?!? stackare!

    SvaraRadera