27 jan. 2011

Hektisk dag + fundering

Moa har spenderat hela dagen hos sin mormor. Jag har gjort allt annat än vilat...
Klippt mig, blekt håret (som dock knappt syns), vart på systemet (rajraj på lördag serrö) shoppat mat (som synes i inlägget nedan), haft tvättstugan,lagat lunch och middag. Pust!
Inte mycket vila men det var ändå skönt att få alla sakerna gjorda.

Moa slocknade efter 280 ml välling och jag hoppas hon sover hela natten. Inte för att det någonsin hänt men någon gång ska väl vara den första.

Jag funderar på det, är det bara mitt barn (och ditt då Johanna;) som vaknar massor med gånger på natten? Jag läser på bloggar där folk skriver nått i stil med "I natt vaknade X 1 gång och ville ha nappen"

Moa vaknar oftast säkert 3 gånger innan jag går och lägger mig och minst 3 gånger under natten oftast flera gånger. Jag behöver normalt sett bara ge henne nappen och lägga henne på sida så somnar hon om men jag undrar bara för det verkar vara så "ovanligt"?

2 kommentarer:

  1. Ta bort nappen och låt henne somna i sin egen säng ensam. Barn som somnar ensamma kan somna om ensamma, och de vill ha det likadant när de vaknar på natten som när de somnade, därav problemet med nappen.
    Min lilla vaknade 1 gång i timman innan vi körde stenhårt på detta. Nu är hon 7 månader och sover ca 10-11h utan att vakna.
    Vi klappar på henne, släcker helt i hennes rum. ropar en ramsa (samma varje kväll) och går ut. Sen lyssnar vi. blir hon ledsen ropas det igen. blir hon väldigt ledsen går vi in och lugnar henne i sängen, men aldrig tills hon somnar. somna gör hon själv, utan hjälp av mat eller napp. efter ett par tuffa dagar, veckor kan du få sova igen!

    SvaraRadera
  2. Du e inte ensam.. vår lilla tjej har vaknat flera gr varje natt sen hon va liten. Dock kommer det bra nätter ibland då hon kanske bara vaknar 1-2 gr per natt + 1 gång för mat.Väntar fortfarande på den där magiska natten då hon ska sova hela natten....

    SvaraRadera