13 juni 2009

Lördagsonyttigheterna

Nu vankas det onyttigheter igen. Chips och hemmagjord tzatziki blir det ikväll. Har ett hur enkelt recept som helst:
Dela en hel gurka på mitten och skrapa ur kärnorna med en sked. Riv sedan gurkan på ett rivjärn. Häll på lite salt och lägg i en sil. Om man har tid kan man vänta en timme på att vattnet ska rinna ur själv men sånt har aldrig jag tid med så jag brukar pressa ur vattnet med händerna.

Lägg ner den urvattnade gurkan i en skål och plocka fram 5 dl turkisk yoghurt (eller matlagningsyoghurt) en halv citron, 3 vitlöksklyftor och 2 tsk olivolja.

Blanda i yoghurten i skålen med gurkan, pressa i vitlöksklyftorna, blanda i 2 tsk olivolja och pressa i citronsaften. Avsluta med att ringla över lite olivolja (för syns skull)


Sen är det bara att svulla. Det vet jag att jag kommer göra i alla fall. Lördagar innebär att antingen svullar man onyttigheter eller så dricker man vin/drinkar. Eftersom det inte finns en endaste liten drink eller vinflaska här framför mig så blir det till att plocka fram chipsen. Jag kommer däremot att tänka på er alla som just i denna stund dricker er fulla och härliga och avundas er medan jag äter ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar