23 mars 2008

Flygande bläckfiskar någon?

Detroit är tydligen bläckfiskarnas stad enligt min sambo..... Detta eftersom, och jag citerar, "NHL laget Detroit Red Wings- fans kastar in bläckfiskar på isen när nån gör ett hattrick" (3 mål av samma spelare i samma match) Efter lite googlande hittade jag detta: "Detroit Red Wings är ett av NHL:s klassiska lag och har en lång tradition bakom sig. Till de mer udda inslagen i lagets historia är seden att kasta in en åttaarmad bläckfisk på isen som en hyllning och en turmaskot. "
Hittade också ett blogginlägg av Thomas Roos där det står: "Har en kort sammanstötning med Octopus Al, tror jag. Ni har koll på honom, va? Det är en vaktmästare som heter Al och åtminstone förr, när det fortfarande var halvtillåtet, fick gå ut och plocka upp de bläckfiskar Red Wings-fansen slängde ut på isen under slutspelsmatcher."

Det här med "bläckfiskarnas stad" verkar vara en liten modifiering från min sambos sida men måste motvilligt erkänna att han hade helt rätt i bläckfiskarna på NHL matcherna. Varför det är just bläckfiskar som valts förtäljer inte historien...

3 kommentarer:

  1. Egentligen är det ju hattar man ska slänga in när det blir ett "hat-trick". Men i Detroit så verkar de ha missförstått det lite men okej. Taskigt för bläckfiskarna bara tycker jag :P

    SvaraRadera
  2. Hattrick - förövrigt - utan att jag googlat det - innebär inte bara att samma spelare har gjort tre mål under samma match. De ska vara i rad och ingen annan får ha gjort mål emellan åt. Rätt ska vara rätt. Gör om och gör rätt!

    SvaraRadera
  3. Jooru, Chrillis!! Båda är rätt! "Äkta hattrick" är det du nämner... men i vardaglig syn e det de jag säger. Så de så!! =)

    SvaraRadera