26 mars 2008

Stäm dem allihopa!

Börjar inlägget genom att klaga o bitcha mig lite. Vill bara klaga lite på människor. Nämner inga namn men hur f*n kan man tycka att en sak är totalt kass och vägra när jag kommer på bra idé men sen ett par veckor senare själv "komma på" i princip samma sak själv och då är det en asbra idé?? Blir så himla less...! ARGH!!!

Dagens onödiga fakta kommer här: Två tredjedelar av alla världens advokater arbetar i USA.
Tycker det beskriver ganska så mycket av mentaliteten i USA. Stäm allt som stämmas kan. Stäm tobaksbolagen för att du fått cancer, stäm de boende i huset du gjorde inbrott i för att deras hund bet dig, stäm din advokat för att han inte kunde fria dig när du blev tagen på bar gärning osv...

Ett toppen exempel på just en sån korkad stämning är historien om MCDonalds kaffe. Historien som sägs ligga bakom stämningen är följande: Stella Liebeck åkte en dag in i McDonald's drive- through och beställde en kopp kaffe, placerade denna kopp mellan knäna och körde iväg. Resultatet av detta blev så klart hett kaffe över benen. Stella tar kontakt med en advokat. Stella stämde McDonald's och en jury tilldelade henne ett skadestånd på motsvarande 24 miljoner kronor.
Efter denna incident står det varningstext på kopparna på McDonalds "Varning, kaffet är varmt" och tydligen så är det generellt svårt att få tag på varmt/hett kaffe i hela USA pga att företag är rädda för att bli stämda.
Jag tror att jag ska stämma min lokala matbutik för att middagsmaten jag köpte inte räckte till matlåda så jag måste köpa pizza i morgon... Vem vill du stämma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar