2 juli 2011

Film och aspartam

Så föll det sig så att jag är "sambo-och-barn-ledig" tills i morgon. 
Sambon har åkt till Göteborg och kommer hem på måndag kväll och Moa är ute och busar med mormor tills i morgon.

Jag dras med en irriterande huvudvärk som gnager i skallen så det blir troligtvis en lugn tvkväll för min del. Tog en sväng till Coop och köpte ett par filmer som jag kan glo på.

För övrigt har jag insett "storheten" med Fun light. 0,2 kcal/ 100 ml och det smakar förvånansvärt gott. Lite som smaksatt vatten, typ loka eller Ramlösa fast utan kolsyra. Perfekt för mig som inte gillar kolsyrat vatten!
Däremot undrar jag, Fun light är ju sockerfritt och sötat med aspartam i stället. Det var väl asmycket snack om just aspartam förut. Att det kunde ge cancer eller nått (som man verkar kunna få av allt)
Vad hände med det?
Var det samma som med chipsen? Det kan ge cancer om du äter 100 påsar i veckan... Någon som vet?


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Eftersom du frågar. Aspartam är ett syntetiskt framställt sötningsmedel som är ca 200 gånger sötare än socker och utan kalorier.

    Det har debatterats en del om aspartam, i djurförsök har aspartam orsakat cancer. Aspartam har även satts ihop med sjukdomen MS och nervproblem.

    Jag tycker att man ska hålla sig långt borta från alla syntetiskt framställda ämnen eftersom de inte är naturliga, vi är inte skapta för att bryta ner den sortens ämnen. Aspartam är inte nyttigt på något som helst sätt, din kropp förtjänar bättre. Det finns sötningsmedel som är naturliga men det har inte Fun Light råd med att använda. Aspartam är billigast för det är sämst, helt enkelt.

    Om du inte kan/vill dricka vanligt vatten, varför smaksätter du inte ditt eget vatten med frukt och bär? Förutom de riskerna jag skev ovan så triggar ju sötningsmedel igång sötsuget vilket gör att du blir mer sötsugen/hungrig än du skulle blivit om du inte druckit Fun Light.

    SvaraRadera
  2. Jo, att det inte är bra för kroppen gissade jag nästan. Jag dricker mestadels vatten som vardagsdryck. Just fun fight tänker jag som ett "substitut" för läsk. Dvs det kanske blir ett par glas i veckan.

    Att smaksätta vattnet själv har jag inte ens tänkt på. Värt att prova. Tack för tipset och hoppas allt är bra med er. Saknar ditt bloggande.

    SvaraRadera
  3. Tack, vad gullig du är! Saknar att blogga!

    Jag brukar lägga frysta bär/apelsinskivor etc. i en kanna vatten, smakar gott och blir otroligt vackert!

    SvaraRadera