13 okt. 2010

Sömnvägrande barn

I går somnade Moa 19:20 efter ca en halvtimmens vankande i bärselen. Kl 20 vaknade hon igen och var ledsen. Lyfta upp, vagga, trösta till hon somnar om - ner i sängen. KL 20:05 vaknar hon, ledsen. Vagga, trösta tills hon somnar om - ner i sängen. Kl 20:15 samma sak osv. fram tills kl 21. Då gav jag upp, gjorde mig i ordning för att sova, la henne i vår säng, la mig bredvid henne och höll fast henne tills hon sov djupt efter ca 30 min.

Hon väcker sig själv. Hon rycker till så armar, ben och huvud bara flyger högt när hon håller på att somna. Det vaknar hon av och blir rädd. Hon gör samma sak i bärselen fast då kan man ju hålla om henne direkt så hon inte blir ledsen.

Att få henne att sova på dagarna är precis lika jobbigt. Morgontuppluren tog 45 minuter i bärselen, innan hon somnade. 10 minuter sovande i selen så hon ska sova djupt nog för att kunna lägga ner. Så med andra ord 55 minuter fick jag kånka runt på henne innan jag kunde lägga ner henne. 20 minuter senare vaknar hon igen ...

6 kommentarer:

  1. men allvarligt, ska det behöva vara såhär?! Är det 4 månaders göra eller..

    SvaraRadera
  2. Shit, vad är det med Moa just nu?! Vägrar sova verkligen, bra att du testa lägga dig tätt intill, den kör jag med Nellie just nu, typ varje gång hon ska sova......

    SvaraRadera
  3. jaaa hon gillar tydligen allt nu - utom D dropparna!!!! öhhhh...

    SvaraRadera
  4. Ja, jag ska ta och prova baby dry istället.. :) Min lilla tjej är oxå en sömnvägrare nu.. Så jobbigt! Har precis fått henne att somna efter 2,5 timmes försök att få henne att sova. O så ska vi iväg om 45 min.. så jäkla typiskt när hon väl somnat.

    Men söta är dem de små liven.. :)

    SvaraRadera
  5. Ja ska faktiskt iväg nu efter 5 idag och titta på en brio :) Hoppas den är nått att ha..:)

    SvaraRadera
  6. Åå vad trist =/ hoppas att det går bättre inatt!

    SvaraRadera