9 nov. 2012

När vi gör det, då gör vi det ordentligt och jäkligt snabbt!

Tvåbarnsförälder! Jösses...
Ordet är till och med jobbigt att skriva. ;-)
Nu är vi hemma igen och Moa har fått träffa sin älskade lillasyster. Succé än så länge, säkerligen mycket pga att "Tuva" köpt ett duplotåg till Moa i present.
Om Moa får leksak då blir du godkänd. Iaf tillfälligt. Det enda som trasslade var att få Moa att sova men det är förståeligt. Mycket nytt och tillslut somnade hon i soffan bredvid mig.

Lite kort om förlossningen kan jag ta oxå.
I tisdags vid lunch började mina sammandragningar jag haft sedan typ v 30 komma ofta ca var 5 min. Ingen smärta direkt, bara obehag precis som i de 10 föregående veckorna. Skillnaden var att de kom mycket tätare. Dessa höll i sig ända tills kl 02 när dessa sammandragningar blev 1 enda stor lång sammandragning.
När sambon gick upp kl 7 var jag fortfarande vaken, informerade honom att jag bestämt mig för att ringa till förlossningen eftersom jag under denna lååånga sammandragning inte känt av bebisen mer än någon enstaka gång.
Barnmorskan på förlossningen tycker vi ska komma in på kontroll.
Sagt och gjort. Moas mormor kommer hit och vi åker iväg. Kl 09 kommer vi till Danderyd, får ligga med ctgkurva en stund och blir undersökt. Kurvan ser bra ut, bebis mår bra och mina sammandragningar bedömer hon som värkar.
Hon undersöker mig och jag är öppen 4 cm. Blir beordrad att ta en promenad och äta lite för att sen komma tillbaka till kl 12. Hon vill inte skicka hem mig eftersom jag födde Moa på ynka 5 timmar. Vi kommer tillbaka kl 12. Värkarna har tilltagit lite men gör fortfarande inte ont. Öppen 5 cm och kl 12.15 tar de hål på hinnorna för att det ska hända nått.
Och det är precis vad det gör... Full fart och dundervärkar.
Kl 13:41 föds lilla Tuva. Hon är inte riktigt på topp när hon kommer ut eftersom det gick så fort. Hon har svårt att börja andas men efter några evighetslånga minuter i akutrummet för lite syrgas så kommer hon igång bra och jag får äntligen hålla min 2a dotter.

Hon är lika fantastiskt perfekt som Moa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar