15 apr. 2013

Slutammat

Tuva har tydligen bestämt sig för att sluta amma. Hon har ju alltid vart svår att amma, trasslat, gråtit osv. I går kväll skulle jag amma innan hon skulle sova. Hon äter motvilligt i typ 2 minuter innan hon släpper, böjer sig bak i en båge och skriker precis som vanligt.
Efter många försök gör jag 60 ml ersättning eftersom jag vet att hon måste vara hungrig. Hon drar i sig allt i ett svep. Sen försöker jag amma igen och samma sak händer. Tokvägrar!
Gör 90 ml till och även det drar hon i sig innan hon somnar näst intill ovaggad i vagnen.
Det är inte undra på att hon inte går upp i vikt om hon alltid betett sig som att hon är mätt fast hon kan få i sig 150 ml ersättning.
Jag har tänkt att amma på nätterna så länge det går och kanske testa någon gång ibland på dagarna men eftersom Tuva inte alls tycker det är mysigt (som många bebisar gör) så lär det nog bli mest på nätterna när hon är för trött för att protestera. Det visar sig hur länge/om min produktion klarar av det eller om det sinar illa kvickt.
Hon äter sedan några dagar gröt på dagen också och redan i natt märkte jag skillnad (om det inte var en slump) iom att hon bara åt 1 gång på natten istället för 2 ggr.
Det visar sig väl om det var en slump eller om hon sover bättre när hon får i sig mer mat på dagarna.
Hur det går med nattningen i vagnen? Jorå, nu står det 4-0 till mamman!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar